Alla inlägg under december 2010

Av Jennie Fornedal - 30 december 2010 05:04

San Diego Wild Animal Park

Det visade sig att efter den guidade tågturen som vi tog redan vid tiotiden, så var det inget kvar som ens var i närheten av Kolmården. Jo, en sak en ett dygn gammal elefantbebis.   


                  


Chula Vista

Vi var lite nervösa över vårt val av motell för de sju nätterna i San Diego. Motellet har sjöutsikt mot Silver beach. Fast vårt rum ligger naturligtvis mot motorvägen... Att poolen är stängd på kvällen och den inkluderade frukosten består av kaffe och muffins det visste vi innan. Vi bor på övervåningen så vi störs inte av grannar.  

Ikväll tog vi en tur till downtown Chula Vista och fick oss en positiv överraskning. En jättemysig stad - som tyvärr stänger halvsex, dvs ungefär samtidigt som vi kom dit.


      


Shopping, shopping, shopping

Regn var vad som väntades idag. "Okej" sade vi "Horton Plaza, Downtown San Diego blir utmärkt. Då kan vi springa i affärer utan att bli våta" - trodde vi ja. I denna del av världen regnar det nästa aldrig. Patrik nämnde bristen på dränering, jag vill ta upp bristen på tak!   

Efter Horton Plaza har vi hunnit med Sears, K-mart och Wall-mart. Herre "Han där uppe" vad mycket plastpåsar de använder. Men vi har shoppat, shoppat och shoppat. Så mycket att Alex har öronen fulla av pommes frites.

En sak vi planerat att köpa, men inte under dessa premisser var ett kameraobjektiv. Någon (ingen nämnd, speciellt inte jag)  såg igår kameran, som i ultrarapid, rulla av sängen. Och ja, det visade sig att det gått sönder. Några försmädliga små plastbitar lossade. Attans gubbar, som Alex skulle ha sagt.   


  

Nu ska jag designa ett mästerverk med min dotter. Ha det till nästa gång.




Av Jennie Fornedal - 30 december 2010 04:07

I dag har det regnat i San Diego. Tänk er ett vårregn blandat med ett par kraftigare skurar. Inte så allvarligt kan tyckas, men här är det en stor händelse som bevakas minutiöst av den lokala tv-kanalen eftersom "ovädret" skapar översvämningar och att hela hus riskerar att rasa samman.


Konstigt? Visst, men i en stad som helt tycks sakna gatbrunnar får vattnet lite svårt att rinna undan, så att säga. Dessutom bygger de gärna husen på höga kullar med lerjord som blir aningen kladdig när den är våt.


Tur att solen ska skina igen i morgon...


Skriver Patrik

Av Jennie Fornedal - 28 december 2010 06:20

Idag var en dag med mycket bil åkande som var roligt  i början med att åka genom öken. Senare när det var mörkt hade det blivit väldigt lång tråkigt  att åka bil. Då hade vi gjort det hela dagen   med korta pauser ibland. Men roligast var när jag hällde cola i pappas huvud  . Nu har han lovat att han ska hämnas. Jag vet inte med vad eller när  . Jag tror han kommer glömma det redan om 3 dagar,   jag hoppas det alla fall.



Av josefin!!!!!!!!!!!!!  

Av Jennie Fornedal - 28 december 2010 06:06

                                

Usa

Av Jennie Fornedal - 28 december 2010 04:52

Stor rund maffig vatten fylld  ...                                    Studsboll !?!

När vi var på akvarium köpte jag en jätte stor studsboll.

När jag blir stor vill jag bli fotograf!  

Hoppas ni har det bra i Sverige vi har det bra här.(men varmt)

Skriv snart!  



Alex             kod 8888        saknar er!  

  







Av Jennie Fornedal - 27 december 2010 07:34

Igår blev en lugn dag. Varken Legoland eller Universal. På grund av sjukdom blev det en dag i Vulcanos fotspår. Vi började visserligen vid ett stängt Farmers market. Hela stan var stängd på grund av julfirande. 

    

Vi gav inte upp utan började vi  La Brea Tar pit, där tjärdoften låg tät. Oroväckande bubblor nådde med jämna mellanrum ytan och vi undrade oroligt om Tommy Lee Jones fortfarande chefar över katastrofberedskapen i stan.

Resan fortsatte utmed Wiltshire bulevard mot McArthur park. Svårt att se i filmen att en gata med minst tre filer år varje håll delar den i två.


  

Vi tog oss genom Down Town vilket var fascinerande. Redan vid Wall street var vi i ett sunkigt område. 


När vi kom tillbaka till Long Beach tog Alex och jag en promenad i hamnen och fick oss en riktigt trevlig överraskning. Long Beach har verkligen haft ett verkligt oförtjänt dåligt rykte och det är klart att det finns ruffiga områden och smutsiga industrier, men vårt Long Beach har varit toppen.

      

Tillbaks på hotellet fortsatte jakten på poolen på taket. Alltså frågan var "Vilket tak. Vi hittade till slut och Alex testade på klädsim. Undrar om det var därför de log så vänligt när vi åkte i morse...

För att fira jul tog vi och korkade upp en flaska carlifonskt bubbel. Helt okej tyckte vi och undrar hur många lådor man får med sig hem? USA är väl med i Schengen???

    

Idag inleddes dagen med Akvarium i Long Beach för att ledas vidare på resan i Pasadena. Varje dag ska man ju lära sig något nytt. Sverige tog brons i fotbolls VM 94, i USA. Så långt har jag varit med. Det gjorde det i Rose Bowl arena i Pasadena, det var dagens nya kunskap.


Annars var inte Pasadena mycket att skryta över. Motellet är inte lika lyxigt som Hilton, visst. Men parkering och internet är gratis, och liten frukost ingår. Rummet är helt och fullt O.K Imorgon siktar vi mot kulisser och öken. Sedan blir det San diego för resten av tiden. Undrar om motorvägarna ligger lika tätt där som de gör här.

Nu ska jag sova. Antar att ni andra vaknar upp till en måndag morgon nu vid Åtta, som det är svensk tid.

    



Av Jennie Fornedal - 27 december 2010 07:21

Nu har jag spytt två¨dagar i rad  det är det sämsta du kan göra på semestern!!! Första gången sov jag med Alexandra (säng tjuven)   andra med pappa men det var mamma som båda gångerna hjälpte mig. Så det ska hon ha en   för. Så igår var jag så himla tröt att vi fick vara på hotellet   för att jag var sjuk. Det var bra   för då kunde jag läsa ut min bok!!


Av josefin!!!!!!!!!!!!!!!  

Av Jennie Fornedal - 27 december 2010 06:46

Så är familjen Fornedals första NHL-match på plats avklarad. Jag är barnsligt lycklig! Det är rätt många år sedan jag började drömma om att få se en match live och när det nu äntligen blev av finns ingen anledning att klaga. Matchen hade allt jag hoppats på (inklusive ett par slagsmål), dessutom verkade resten av familjen tycka att det var nästan lika roligt som jag. (Josefin jublade högt varje gång Los Angeles gjorde mål.) 


Föresten

Det blev 4-1 till Los Angeles Kings över Anaheim Ducks.

Som synes på bilderna nedan bär jag en vacker vikingahatt, och jag tackar ödmjukt min bror och svägerska som gav mig en sådan bedårande julklapp.

Trots att det var över 18 000 personer på matchen gick det hur enkelt som helst att lämna parkeringen.


Skrivet av Patrik




            

Presentation


Familjen Fornedal åker på sin drömsemester till USA och detta är vår resedagbok 2010 och 2012 och planerna för 2014

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<<
December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards